Вы здесь ▸ Обсуждение ▸
Мои публикации
Публикации: статьи в журналах и сборниках конференций, доклады, презентации, отчеты, авторские свидетельства.
Иванов В.К.
Интеллектуализация оценки сходства и уникальности текстовых документов при их экспертизе Proceedings Article
In: Саморазвивающаяся среда технического вуза: научные исследования и экспериментальные разработки, pp. 135-141, ТвГТУ, 2023, ISBN: 9785799512835.
Abstract | Links | BibTeX | Метки: artificial intelligence, assessment, autocheck, document, neural network, test, thoroughness, uniqueness, документ, искусственный интеллект, нейронная сеть, обстоятельность, оценивание, текст, уникальность
@inproceedings{nokey,
title = {Интеллектуализация оценки сходства и уникальности текстовых документов при их экспертизе},
author = {Иванов В.К.},
url = {https://disk.yandex.ru/i/bLTQh6wLF8kLQA},
isbn = {9785799512835},
year = {2023},
date = {2023-07-31},
urldate = {2023-07-31},
booktitle = {Саморазвивающаяся среда технического вуза: научные исследования и экспериментальные разработки},
pages = {135-141},
publisher = {ТвГТУ},
abstract = {В статье обосновано применение интеллектуальных методов семантического анализа содержания и качества текстовых документов. Отмечено, что профессиональная экспертиза таких документов является важной составляющей деятельности квалифицированных специалистов как на предприятиях, так и в образовательных учреждениях, готовящих кадры для предприятий. Показано применение разрабатываемого семантического анализатора содержания текстов. Описана сущность некоторых ключевых проверяемых характеристик текстов, таких как обстоятельность и уникальность, показано их сходство и различие. Обращено внимание на некоторые технологии оценки уникальности и сходства текстов. Указаны особенности применения современных моделей интеллектуального семантического анализа текстовой информации. Предложен вариант программной реализации такого анализа. Отмечены границы применения предлагаемых методов.
V.K. Ivanov. Intellectual assessment of the text documents similarity and uniqueness during their expertise
The article substantiates and describes the use of intelligent methods of the semantic content analysis and quality assessment of text documents. It is noted that the professional examination of such documents is an important component of the qualified specialists activities both at the enterprise and in educational institutions that prepare capable personnel for the enterprises. The developed semantic analyzer application of the texts content is shown. The essence of some key verifiable text characteristics, such as thoroughness and uniqueness including their similarity and difference is described. The attention is drawn to some technologies for assessing the texts uniqueness and similarity. The features of the modern models application of the intelligent textual information semantic analysis are indicated. The software implementation of such an analysis is proposed. The limits of the proposed methods application are marked. Keywords: artificial intelligence, test, document, assessment, thoroughness, uniqueness, neural network.},
keywords = {artificial intelligence, assessment, autocheck, document, neural network, test, thoroughness, uniqueness, документ, искусственный интеллект, нейронная сеть, обстоятельность, оценивание, текст, уникальность},
pubstate = {published},
tppubtype = {inproceedings}
}
V.K. Ivanov. Intellectual assessment of the text documents similarity and uniqueness during their expertise
The article substantiates and describes the use of intelligent methods of the semantic content analysis and quality assessment of text documents. It is noted that the professional examination of such documents is an important component of the qualified specialists activities both at the enterprise and in educational institutions that prepare capable personnel for the enterprises. The developed semantic analyzer application of the texts content is shown. The essence of some key verifiable text characteristics, such as thoroughness and uniqueness including their similarity and difference is described. The attention is drawn to some technologies for assessing the texts uniqueness and similarity. The features of the modern models application of the intelligent textual information semantic analysis are indicated. The software implementation of such an analysis is proposed. The limits of the proposed methods application are marked. Keywords: artificial intelligence, test, document, assessment, thoroughness, uniqueness, neural network.
Иванов В.К.
Структурные шаблоны для оценки работ студентов Proceedings Article
In: Актуальные проблемы качества образования в высшей школе, pp. 73-80, ТвГТУ, 2023, ISBN: 9785799512927.
Abstract | Links | BibTeX | Метки: autocheck, criterion, document, evaluation, indicator, structural template, text, verification, документ, индикатор, критерий, оценивание, проверка, структурный шаблон, текст
@inproceedings{nokey,
title = {Структурные шаблоны для оценки работ студентов},
author = {Иванов В.К.},
url = {https://disk.yandex.ru/i/Y7-3GRCREbsO-Q},
isbn = {9785799512927},
year = {2023},
date = {2023-07-31},
urldate = {2023-07-31},
booktitle = {Актуальные проблемы качества образования в высшей школе},
pages = {73-80},
publisher = {ТвГТУ},
abstract = {В статье предлагается и обосновывается подход к оцениванию письменных работ студентов. Отмечаются сложности оценивания, которые имеют как объективный, так и субъективный характер. Формулируются подходы к рационализации состава и использования оценочных критериев, которые создают предпосылки для применения моделей и методов автоматизированной интеллектуальной обработки текстов. Предлагается два класса критериев для проверки содержания и формы представления работы. Для каждого критерия определяются способы проверки, рассчитываемые индикаторы и особенности. В качестве инструмента оценивания дается структурный шаблон, предполагающий декомпозицию текста работы с раздельным оцениванием каждого элемента. Показываются выгоды от разумной формализации методов проверки с помощью структурных шаблонов, включая снижение степени субъективности преподавателей и уменьшение вероятности ошибок при оценивании.
Ivanov V.K. Structural templates for evaluating students' works
The paper suggests and substantiates an approach to the students' written works evaluation. For such works, the evaluation difficulties are noted, which are both objective and subjective in nature. Approaches to the composition and rationalization use of evaluation criteria are formulated. It creates prerequisites for the use of automated intellectual text processing models and methods. Two classes of criteria are proposed to verify the content and form of the work presentation. Verification methods, calculated indicators and features are determined for each criterion. The structural template described in the article can be used as an evaluation tool. It assumes the work text decomposition with a separate evaluation of each element. The benefits of reasonable formalization of verification methods using structural templates are shown. The main thing is to reduce the degree of subjectivity of teachers and reduce the probability of errors in the assessment.},
keywords = {autocheck, criterion, document, evaluation, indicator, structural template, text, verification, документ, индикатор, критерий, оценивание, проверка, структурный шаблон, текст},
pubstate = {published},
tppubtype = {inproceedings}
}
Ivanov V.K. Structural templates for evaluating students' works
The paper suggests and substantiates an approach to the students' written works evaluation. For such works, the evaluation difficulties are noted, which are both objective and subjective in nature. Approaches to the composition and rationalization use of evaluation criteria are formulated. It creates prerequisites for the use of automated intellectual text processing models and methods. Two classes of criteria are proposed to verify the content and form of the work presentation. Verification methods, calculated indicators and features are determined for each criterion. The structural template described in the article can be used as an evaluation tool. It assumes the work text decomposition with a separate evaluation of each element. The benefits of reasonable formalization of verification methods using structural templates are shown. The main thing is to reduce the degree of subjectivity of teachers and reduce the probability of errors in the assessment.
Иванов В.К.
Подход к интеллектуализации оценивания текстов письменных работ обучаемых Proceedings Article
In: Актуальные проблемы качества образования в высшей школе: материалы докладов научно-практической конференции / под ред. В.Б. Петропавловской. Тверь: Тверской государственный технический университет, 2022 180 с., pp. 57-64, ТвГТУ, 2022, ISBN: 9785799512262.
Abstract | Links | BibTeX | Метки: artificial intelligence, assessment, autocheck, content, education, formality, indicator, knowledge control, structure, text, written work, искусственный интеллект, контроль знаний, оформление, оценивание, письменная работа, показатель, содержание, структура, текст
@inproceedings{nokey,
title = {Подход к интеллектуализации оценивания текстов письменных работ обучаемых},
author = {Иванов В.К.},
url = {https://disk.yandex.ru/i/ds2FUXMgaVVlAA},
isbn = {9785799512262},
year = {2022},
date = {2022-09-30},
urldate = {2022-09-30},
booktitle = {Актуальные проблемы качества образования в высшей школе: материалы докладов научно-практической конференции / под ред. В.Б. Петропавловской. Тверь: Тверской государственный технический университет, 2022 180 с.},
pages = {57-64},
publisher = {ТвГТУ},
abstract = {В статье предлагается подход к интеллектуализации проверки и оценивания текстов письменных контрольных заданий студентам. Отмечается, что контроль знаний представляет собой вид деятельности преподавателя и студентов, в ходе которого выявляются усвоение студентами учебных материалов и овладение ими требуемыми знаниями и умениями. Письменный индивидуальный контроль знаний включает выполнение студентами контрольных заданий - письменных работ. В статье систематизировано описываются виды возможных проверок текстов, объекты проверки, возможные методы интеллектуальной реализации. Кратко обсуждаются содержание и результат проверок. Указываются особенности предлагаемого подхода, границы его применения. Подход к автоматизации проверки и оценивания текстов письменных контрольных заданий с использованием методов искусственного интеллекта, описанный в статье, представляется перспективным направлением в совершенствовании образовательных цифровых технологий. Этот подход может стать основой для разработки соответствующих программных приложений, доступных преподавателям, экспертам, всем заинтересованным пользователям. Тем самым увеличивается степень оснащения учебного процесса интеллектуальными средствами, помогающими преподавателям и способствующими повышению качества обучения в целом.
Approach to the Intellectualization Evaluating of Works Text Written by Students
The article suggests an approach to the intellectualization of evaluation of works text written by students. Knowledge control is a teacher and students activity type during which students' assimilation of educational materials and their mastery of the required knowledge and skills are revealed. Individual written control of knowledge includes the control tasks performance by students, i .e. written works. The article systematically describes the possible text types, verification objects, possible methods of intellectual implementation. The content and result of the checks are briefly discussed. The features of the proposed approach and the limits of its application are indicated. The approach to automating the verification and evaluation of the works text that use artificial intelligence methods described in the article seems to be a promising direction in improving educational digital technologies. This approach can become the basis for the development of appropriate software applications available to teachers, experts, and all interested users. This increases the degree of equipping the educational process with intellectual tools that help teachers and contribute to improving the education quality in general.},
keywords = {artificial intelligence, assessment, autocheck, content, education, formality, indicator, knowledge control, structure, text, written work, искусственный интеллект, контроль знаний, оформление, оценивание, письменная работа, показатель, содержание, структура, текст},
pubstate = {published},
tppubtype = {inproceedings}
}
Approach to the Intellectualization Evaluating of Works Text Written by Students
The article suggests an approach to the intellectualization of evaluation of works text written by students. Knowledge control is a teacher and students activity type during which students' assimilation of educational materials and their mastery of the required knowledge and skills are revealed. Individual written control of knowledge includes the control tasks performance by students, i .e. written works. The article systematically describes the possible text types, verification objects, possible methods of intellectual implementation. The content and result of the checks are briefly discussed. The features of the proposed approach and the limits of its application are indicated. The approach to automating the verification and evaluation of the works text that use artificial intelligence methods described in the article seems to be a promising direction in improving educational digital technologies. This approach can become the basis for the development of appropriate software applications available to teachers, experts, and all interested users. This increases the degree of equipping the educational process with intellectual tools that help teachers and contribute to improving the education quality in general.